Sunday 5 November 2017

Europeisk lagstiftare support kol trading system


Rättsmakare att rösta om EU8217s 5 miljarder kolstillstånd ger upphov till europeiska lagstiftare kommer att rösta i veckan om huruvida man tvingar Europeiska kommissionen att ompröva att ge miljarder euro värdet av koldioxidutsläpp bort gratis till tunga industrier, efter att en ledande grön ledamot ingav en invändning. I maj föreslog Europeiska kommissionen att de allra flesta industrisektorer borde få de flesta av sina utsläppsrätter gratis under 2015-2019 för att hjälpa till att uppfylla sina skyldigheter enligt EU: s system för handel med utsläppsrätter. ETS reglerar ungefär hälften av Europa8217s produktion av värmeavskiljningsgaser genom att tvinga över 12.000 kraftverk, fabriker och flygbolag att överge ett bidrag för varje ton de släpper ut. Den så kallade koldioxidläckage för företag som är berättigade till fri tillstånd omfattar sektorer inklusive stål - och kemikalieproducenter och bildades för att skydda omflyttningen av EU-industrier till regioner som Mellanöstern med mindre stränga utsläppsgränser. Branscherna har starkt lobbied för en förlängning av villkoren i listan bland farhågor att höga energirekler och miljömässiga byråkrati skadade deras globala konkurrenskraft. Medlemsstaternas tjänstemän godkände enhälligt planen i juli. Men nederländska gröna parlamentsledamoten Bas Eickhout har gjort invändningar mot förslaget, vilket ledde till en valberedning i parlamentet den 24 september. Om lagstiftarna på miljökommittén rösta för Eickhout skulle saken ställas inför hela sammanträdet 8211, där hans invändning skulle behöva majoritetsuppbackning för att tvinga en redraft av kommissionens8217s planer. 8220För närvarande arbetar vi med ett utkast till resolution och kommer att försöka få så många ledamöter att sammankoppla det som möjligt, 8221 sade en talesman för Eickhout. Han sa att Eickhout redan hade fått tecken på stöd från ledamöter av EPP, GUE och EFDD, som tillsammans med de gröna representerar ungefär hälften av Europaparlamentet. Men den centrala rättvisa PPE-gruppen, vars medlemmar representerar nästan en tredjedel av församlingen, kan delas upp i frågan, enligt ett utkast till EPP-strategidokument av den 11 september och sett av Reuters. 8220 För att säkerställa förutsägbarhet, särskilt för energiintensiva industrier, måste koldioxidläckagebestämmelserna bibehållas på lång sikt, 8221 nämnda avis. Koksläckningslistan före 2015 skulle antas vara konkurrenskraftig när utsläppspriserna steg över 30 ton. Men ett drastiskt fall i utsläppspriserna till 6 för närvarande från över 30 år 2008 har lett till att miljökampanjer kräver en väsentlig minskning av den fria allokeringen för att uppmuntra företagen att investera i koldioxidskärande teknik. Kommissionen säger att det är berättigat att hålla 30 antagandet eftersom det också föreslår reformer av koldioxidmarknaden som skulle kunna öka priserna. Men även med dessa åtgärder, förväntar analytikerna att priserna bara når upp till ca 10 under resten av decenniet. Om kommissionen använde ett 16,5-antagande skulle sex sektorer, inklusive cement, släppa bort listan som berättigade till fri tillstånd, enligt en oförändrad kommissionens konsekvensbedömning som Reuters visade. Den här nivån skulle också effektivt tjäna nationella regeringar ytterligare 5 miljarder av intäkter eftersom fler utsläppsrätter skulle säljas snarare än borttagna, framgår det av dokumentet. En talesman från kommissionen sade att konsekvensbedömningen visades till lagstiftare men eftersom det var känslig information skulle den förbli oförändrad tills treårsperiodens granskningsperiod för lagstiftare löper ut den 15 oktober. 8220 Beslutet har blivit fudged. Med detta förslag levererar Europa en tom kontroll till dessa industrier och går emot principen EU 8217s förorenare betalar, 8221 sa Sam Van Den Plas från miljökampanjer WWF. Bakgrund Systemet för handel med utsläppsrätter (ETS) är EU: s huvuduppgift som syftar till att minska utsläppen av gasfångare och krafter över 13 000 kraftverk, fabriker och flygbolag för att ge upp tillstånd för varje ton utsläpp av gas. Inom ETS har tunga industrier som stålindustri, cement och kraftverk minskat sina utsläpp av växthusgaser, vilket innebär att priset på kol för att uppmuntra företagen att minska utsläppen med handelsbidrag. De här energiintensiva sektorerna fick emellertid få de allra flesta av sina koltillstånd gratis. Utan sådana åtgärder hävdar dessa företag att konkurrens från länder utan sådana bestämmelser annars skulle kunna tvinga dem att flytta utomlands, ett empiriskt okänt fenomen som kallas koldioxidläckage. Europeiska kommissionen föreslog i maj att de allra flesta industrisektorer borde få de flesta av sina utsläppsrätter gratis under 2015-2019 för att hjälpa till att uppfylla sina skyldigheter enligt ETS. Den energiintensiva sektorn har under tiden lobbied för att upprätthålla den gynnsamma regimen och kallas för att återuppliva den för att skydda sektorer som verkligen påverkas av läckagerisk. 24 september. Europaparlamentets miljöutskott omröstning om Eickhout-resolutionen oktober 2014. Medlemsstaterna beslutar om energieffektivitetsmålen i EU-rådet september 2014. FN: s generalsekreterare Ban Ki-Moon är värd för klimatmötet i New York i oktober 2014. Europeiska rådet förväntas komma överens om 2030 klimat - och energimål dec. 2014. Klimat toppmötet i Lima, Peru dec. 2015. FN: s klimatmötet i Paris förväntas komma överens om det globala rättsligt bindande klimatfördraget 2017. Nästa granskning av åtgärderna för energieffektivitet som planeras av kommissionen 2020. Tidsfrist för EU att möta målet om 20 utsläpp av växthusgaser, mätt mot 1990 års nivåer, en andel av 20 för förnybar energi i energiblandningen i block och ett icke bindande mål för en 20 energieffektivisering, mätt mot nivåerna för 2005. Ytterligare läsning Europeiska kommissionen Affärsförstärkareindustri Europeiska alliansen av energiintensiva industrier brev till statschefer och EU-institutionerEuropeiska lagstiftare misslyckas med att godkänna reformer av koldioxidmarknaden Publicerad 22012015, 13:22 Framtiden för EU: s flaggskepps klimatpolitik är fortfarande osäkert efter otvivelande industrins utskottsstämma Jerzy Buzek, ordförande av industrins kommitté i Europaparlamentet (Pic: screengrab, EP-webbsändning) Industriparlamentets europeiska parlament har underlåtit att nå en åsikt om reformer till EU: s koldioxidmarknad. Efter en smal omröstning att fördröja fram till 2021 föreslogs åtgärder för att stabilisera marknaden tog lagstiftare det ovanliga draget av att vända sitt eget beslut. Koldioxidpriset sjönk på nyheterna, vilket utökar osäkerheten kring emissionshandelssystemet (ETS). Alla ögon kommer nu att vända sig till miljöutskottet för att säkra sin framtid som hörnstenen i Europas klimatpolitik. 15 dec EUA faller efter Europeran industrins kommitté röster mot början av EUETS marknadsstabilitetsreserv. pic. twitterLtelWdmeEr ETS är en kärnplan för EU8217s klimatstrategi, som innehåller ett mål att minska utsläppen 40 från 1990 års nivåer senast 2030. Men ett kroniskt överutbud av föroreningar har minskat kolpriset till cirka 7tonne 8211 för lågt för att ge en effektiv signal för låga koldioxidinvesteringar. En progressiv allians av vänstra, liberala och gröna ledamöter håller på att inrätta en stabilitetsreserv för 2017 för att förhindra sådana gluts. Företagsledare, inklusive European Wind Energy Association, Prince of Wales8217s Corporate Leaders Group och det tyska energibolaget EON har godkänt den positionen. Konservativa medlemmar i utskottet överrättade dem, men i stället kom överens om ett 2021 startdatum. RAPPORT: EU: s officiella belöningar för att skydda tunga förorenare Det oavslutade resultatet kom för att den konservativa blocket också försökte 8220steamroller genom8221 åtgärder för att förhindra koldioxidläckage efter 2020, förklarade Alex Luta, politikanalytiker vid Sandbag. Dessa skulle ta itu med vissa tunga industrier, att ett högt kolpris kommer att göra dem konkurrenskraftiga mot utländska rivaler, och driva utsläpp utomlands. Den progressiva alliansen hävdade att de inte hade något mandat att komma överens om sådana bestämmelser nu innan den omedelbara frågan om stabilisering av marknaden togs upp. Luta sa att resultatet inte var det bästa av alla världar8221, men visade att det var en bra chans att få stöd för tidiga reformer i den mer gradvis lutade miljöutskottet när den möts nästa månad. 8220Even i denna mest konservativa kommitté 8211 när det gäller klimatförändringar 8211 är en mycket väldigt stor grupp människor som tror att en 2021 stabilitetsreserv är inte värd att ha, 8221 sa han. Europeiska vindkraftsorganisationen (EWEA) beskrev den svaga slutsatsen som ett missat tillfälle för att stärka ETS. Justin Wilkes, vice vd för handelsorganet, sade: För närvarande var det system som var tänkt att gnista Europas övergång från en kol ekonomi till en klimatekonomi död i vattnet och om vi inte ser en genomgripande översyn, det kommer inte att förändring inom en snar framtid. 8220Ett tidigt startdatum är nödvändigt för att lägga en mer robust prislapp på kol, 8221 sa Wilkes. Sara Deblock, Brysselexpert vid International Emissions Trading Association, spelade ner betydelsen av omröstningen. Kommitténs yttrande skulle inte vara bindande i alla fall, påpekade hon. Nu är det ingen åsikt, ENVI miljöutskottet har en fri hand. Miljöutskottet beror på omröstning om reformerna av kolmarknaden den 24 februari. Frågan kommer sannolikt att gå till en plenum för ett slutligt beslut från parlamentet. Relaterade tjänster: EU: s koldioxidkrediter sjunker under 6 Bryssel den 29 januari 2016, 09:09 Det europeiska priset för utsläpp av ett ton koldioxid har sjunkit med cirka 25 procent under den senaste månaden, en utveckling som föreslår EU: s flaggskepps klimatverktyg fortfarande har ett mycket begränsat inflytande på att flytta industrin bort från fossila bränslen. Priset på de europeiska koldioxidkrediterna enligt EU: s system för handel med utsläppsrätter sjönk från omkring x20AC8 till något under x20AC6 på måndag (25 januari). Det har fluktuerats runt x20AC6 sedan dess. Kära EUobserver-läsare Prenumerera nu för obegränsad tillgång till EUobserver. Registrera dig för 30 dagar gratis prov. ingen skyldighet Full abonnemang endast 15 månader eller 150 år. Obegränsad tillgång på skrivbord och mobil Alla premiumartiklar, analys, kommentarer och undersökningar EUobserver-arkiv EUobserver är det enda oberoende nyhetsmediet som täcker EU-frågor i Bryssel och alla 28 medlemsstater. Vi uppskattar ditt stöd. Om du redan har ett konto klicka här för att logga in. ETS kräver att industriföretag ska lämna in ett certifikat för varje ton CO2 som de släpper ut. Tanken är att företagen byter från kol, olja och gas till en renare energikälla. Enligt experter krävs dock ett pris på omkring x20AC30 för att systemet ska kunna påverka företagen. Nu är förorenande helt enkelt för billigt att fungera som ett incitament. ETS-priset har varit låg i flera år, på grund av ett flertal krediter eller EU-utsläppsrätter (EUA-utsläppsrätter) på marknaden. Den ekonomiska nedgången, i kombination med ett fast antal nya krediter som skapas varje år, ledde till att priset sjönk. Men 6x20AC ligger fortfarande över rekordet lågt 2013, då EUA var runt x20AC3. Förra året antog europeiska lagstiftare nya regler, föreslagna av EU-kommissionen, som skulle införa en marknadsmekanism i systemet. Den så kallade stabilitetsreserven kommer att träda i kraft när ett visst antal utsläppsrätter finns tillgängliga på marknaden. När detta tröskelvärde har uppnåtts kommer överskottet av krediter tillfälligt att läggas undan. Marknadsmekanismen kommer emellertid inte att fungera till den 1 januari 2019. Ett annat kommissionsförslag om att reformera ETS, som diskuteras i år av lagstiftare, handlar om perioden efter 2020. Lågt pris på olja att skylla Samtidigt säger marknadsanalytiker att Den senaste tidens nedgång kan bero på det låga oljepriset, även om direkta länkar alltid är svåra att bevisa. I ett positivt meddelande till ordningen tillkännagav det schweiziska miljödepartementet måndag att det hade ingått samtal med EU om att länka det egna systemet för handel med växthus i Alperna till ETS. Ministeriet anser att flytten kommer att leda till en förstärkning av handeln med utsläpp som ett viktigt verktyg i kampen mot globala klimatförändringar. x201CLänkning av systemen kommer också att göra det möjligt för företag och operatörer i det schweiziska systemet att handla utsläppsrätter på den betydligt större och mer likvida europeiska marknaden, x201D schweizern sa i ett pressmeddelande. Webbplatsen

No comments:

Post a Comment